Brain Awareness Week: Day 1: Reminder – Neurons that fire together, wire together
Witajcie 🙂 ! Dziś zaczynamy Międzynarodowy Tydzień Świadomości Mózgu. Akcja zainicjowana w roku 1996 przez Dana Alliance for Brain Initiatives, która miała i ma na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu i jego działaniu. Dlatego też w najbliższych dniach (13-19.03) będziemy wrzucać ciekawostki dot. ludzkiego mózgu oraz przyglądać się różnym aspektom jego funkcjonowania, zwłaszcza w ujęciu językowym. Zapraszamy 🙂
A już teraz ćwiczcie łamańce językowe:
She sells seashells by the seashore 🙂
W czasie suszy szosa sucha 🙂
Fischers Fritz fischt frische Fische, frische Fische fischt Fischers Fritz 🙂
Day 1: Reminder – Neurons that fire together, wire together
Dr. Max Cynader – University of British Columbia
W myśl słów słynnego kanadyjskiego neurobiologa MaxaSigmunda Cynadera, warto sobie przypomnieć, że to właśnie te 86 mld komórek nerwowych i ich miriady połączeń są kluczowe dla naszego funkcjonowania. Im więcej neuronów aktywuje się podczas nauki, tym lepsze i trwalsze jest zapamiętywanie uczonych treści.
Badania MaxaCynadera, który notabene jest polskim emigrantem pochodzenia żydowskiego, dowodzą, że pamięć to rekonstruowanie całości ze zdegradowanych fragmentów. Skojarzenie czy wspomnienie jest rozbite na pomniejsze elementy składowe. Chodzi o to też, że nasza zdolność do przypominania lub kojarzenia zależy od silnych połączeń synaptycznych w różnych częściach mózgu. Kiedy słyszysz dane słowo/ frazę, wówczas uaktywniają się obszary związane z pamięcią, przypominasz sobie wygląd, smak, dźwięk, kolor itp. Wszystkie neurony biorące udział w procesie kojarzenia, choć w różnych obszarach mózgu, odpowiadające za różne aspekty wspomnienia, grają do jednej, wspólnej bramki, którym jest silne wspomnienie.
I teraz ważne: intensywne bodźce aktywizujące mózg (np. wywołane emocjami) dają prawdopodobieństwo mocniejszych połączeń neuronalnych, czyli w konsekwencji pamiętasz lepiej.
Pamiętaj :
- Silne bodźce – lepsze wspomnienie (angażuj emocje w nauce)
- Krótsze bodźce – bardziej intensywne (lepiej uczyć się w krótszych ale częstszych sesjach)
- Częstsza przerwa w nauce – mniej dystraktorów, wyższy poziom koncentracji
Source: Max Cynader, Enhancing the Plasticity of the Brain. TED x Stanley Park 2013.
2022/2023 © mgr Sylwia Maciejewska, Akademia Nauk Stosowanych w Koninie